Muziekantje en toeristje spelen.. - Reisverslag uit Roskilde, Denemarken van Lianne Leistra - WaarBenJij.nu Muziekantje en toeristje spelen.. - Reisverslag uit Roskilde, Denemarken van Lianne Leistra - WaarBenJij.nu

Muziekantje en toeristje spelen..

Door: Lianne

Blijf op de hoogte en volg Lianne

12 April 2015 | Denemarken, Roskilde

Lieve allemaal,

Het is de hoogste tijd om weer eens wat van me te laten horen! Ik ga het proberen kort te houden deze keer, al heb ik een hoop te vertellen.

Mijn laatste blog is alweer van ongeveer 3 weken geleden. De tijd die tussen toen en nu lag is heel snel gegaan!
Allereerst zijn we gestart met de tweede module! We hebben de hele week lang muziek gemaakt en hebben heerlijke lessen gehad waarin we vooral samen veel piano hebben gespeeld en gezongen. Wauw, dat gaf echt energie!
Al moet ik zeggen dat hoe verder de week was, hoe vermoeider ik werd en hoe ik uitzag naar zondag 29 maart.. Want toen kwam mijn bezoek!

Ik moet zeggen dat ik die zondag de hele dag heb lopen ijsberen. Wat een verschrikking zeg. Ik kon echt geen moment stil zitten want ik keek steeds weer of ik al een berichtje had dat de Nederlandse auto op de parkeerplaats stond.
Rond half 3 kreeg ik eindelijk het berichtje en rende ik gauw naar buiten. Wat heerlijk om even oude, vertrouwde mensen om je heen te hebben.

Na mijn kamer te hebben bekeken, de boodschappen uit te laden en mijn jarige Belgische vriendinnetje een cadeautje te hebben gebracht zijn we gauw in de auto gestapt naar het vakantiehuisje.
Deze was ongeveer op 20 minuten rijden vanaf mijn kamer, wat betekende dat we in die week ongeveer iedere dag bij mijn kamer zijn geweest om of iets op te halen of iets weg te brengen.

De eerste drie dagen zouden we met ons gezin zijn en daarna zou op donderdag Eline ook nog komen!

Maandag heb ik de directe omgeving laten zien, Roskilde en zijn mooie binnenstad! Omdat dit geen hele dag kon vullen hebben we besloten nog even naar de Ikea te rijden. Ik kon namelijk nog wel wat spulletjes gebruiken en de Ikea is toch net wat te ver weg om te fietsen.

Dinsdag zijn we naar Helsingor gereden, hier hebben we het prachtige kasteel van Hamlet bezocht. En onder leiding van een gids in kostuum hebben we het hele kasteel gezien met daarbij het verhaal over Hamlet.
Vanaf deze stad heb je ook prachtig uitzicht op Zweden.
Omdat wij al eerder hadden besproken dat we wel naar Zweden konden gaan en de tolbrug naar Malmö toch wel erg duur was hebben we besloten te kijken of het uit kon om de boot te nemen vanaf Helsingor.

En ja hoor, prima te doen! Dat betekende, de volgende dag weer naar Helsingor en vanaf daar met de Ferry naar Zweden!
Helsingborg was echt een prachtige stad. Al was er niet heel veel te beleven. Daarom maar gewoon door de stad gewandeld en de winkels natuurlijk even bezocht.
En nu kunnen we in elk geval zeggen dat we in Zweden zijn geweest.

Donderdag ben ik al op tijd op mijn kamer afgezet, zo kon ik nog even wat opruimen voor ik naar het vliegveld ging om Eline op te halen!
Eline kwam al rond 12.00 aan dus we hadden de rest van de middag om Roskilde te bekijken.. Tenminste, dat was het plan.
Toen we thuis kwamen van het vliegveld hoorde ik van Nele dat alle winkels dicht waren en dat er dus echt niks te beleven was. (nog super bedankt voor het vertellen, anders hadden we voor niks het tripje gemaakt)
Schijnbaar is hier in Denemarken witte donderdag echt een vrije dag, hetzelfde geldt voor goede vrijdag!
Omdat we verder niks konden heb ik Eline voorgesteld aan alle mensen van mijn klas die op dat moment in het gebouw waren. De middag was zo voorbij!
Hierna zijn we opgehaald en zijn we naar het vakantiehuisje gegaan!
Op donderdag zaten wij dankzij de radio2 livestream klaar voor the Passion! Vreemde ervaring, maar wat blijft het ook mooi om dat soort dingen wel te kunnen volgen vanaf hier!

Op vrijdag zouden we in eerste instantie naar Kopenhagen gaan voor een dagje toerist uithangen. Maar omdat alles die donderdag ook gesloten was hebben we besloten dit een dagje uit te stellen.
Na een tijdje zoeken kwamen we een hertenpark tegen waar we heen wilden gaan. Het was op een goede afstand, want we moesten met z'n drieën op de achterbank, en gezien er in de Leistra familie nou niet meteen een gen is voor kleine kontjes was dat nog wel even proppen.
Het park was erg mooi, een soort kruising tussen een bos en een park. Met zelfs een echt pretpark er in!
De herten liepen hier in grote groepen volgens het internet..
Ja hoor, daar geloofden we eigenlijk helemaal niks van. Misschien dat we er één zouden zien, maar 2000? Neh.
Tot we op een gegeven moment de goede afslag pakten en een enorme groep herten tegen kwamen. Wow. Je kon makkelijk langs deze beesten lopen zonder dat ze in paniek raakten. Het bezoek was het dan ook meer dan waard!
Aan het eind van de middag hebben we heerlijk in de zon spelletjes kunnen spelen, want het was heerlijk weer!

Zaterdag was het dan tijd voor de belangrijkste dag van die week. De mooiste stad die ik tot nu toe heb gezien is toch met stip op één: Kopenhagen.
We vertrokken 's ochtends rond 8 uur om in Trekroner de trein te pakken. We hadden namelijk een 24 uurs kaart waarmee we vele atracties gratis konden bezoeken en ook het OV was gratis.
Allereerst hebbben we een wandeling gemaakt van het centraal station (wat sowieso alleen al het kijken waard is) tot Nyhavn, dé toeristische atractie van Kopenhagen.

De winkelstraat was nog helemaal leeg, waardoor ik als echte gids (alsof ik daar al 100 jaar woon) de stad kon laten zien. Toen ik liet vallend at we ook in de buurt waren van de Synagoge waar de aanslagen waren zijn we ook daar nog langsgelopen.
Bijzonder om te zien dat het daar nog steeds erg goed beveiligd wordt.
Het was heerlijk om door de winkelstraat te lopen en ook echt de gebouwen te kunnen zien, smiddags was de winkelstraat namelijk vol mensen en dan loop je al snel met de massa mee.

Na het bezoek aan Nyhavn natuurlijk het paleis even laten zien. En toen die kerk waar ik het in het begin van de reis over heb gehad. Wat blijkt, dit is een grote atractie want het is dé kerk die bij het paleis hoort. Goed opgelet dus de vorige keer.. Oeps!

Hierna zijn we heel toeristisch op de rondvaartboot gestapt. Hierdoor hebben we alle mooie plekjes rondom Kopenhagen gezien en natuurlijk de kleine zeemeermin!
Ja, klein was ze inderdaad..
Na de rondvaart hebben we samen geluncht en daarna zijn we als twee gescheiden generaties op pad gegaan.

Wij wilden graag naar een interactief museum wat we al tijdens de rondvaart hadden ontdekt. Helaas bleek dat het een hele tijd ging duren voor we daar zouden komen en inmiddels was het al half 2, dus we moesten maar even iets makkelijkers kiezen.
We hebben de winkelstraat weer afgelopen op weg naar het H.C. Andersen museum.
Natuurlijk wat winkels naar binnen omdat de dames nog souvenirtjes moesten kopen.

Het museum viel helaas was tegen en daar waren we dan ook zo weer uit. Toen toch maar op weg gegaan naar de kleine zeemeermin. Omdat ik graag haar van de andere kant wilde bekijken dan met de rondvaart.
Natuurlijk even een foto met de kleine dame en daarna gauw weer terug naar het centrum. Daar stonden pa en moe ons alweer op te wachten en hierna hebben we met z'n allen nog lekker pizza gegeten.

En toen was het alweer zondag..
De dag waarop iedereen weer naar huis zou gaan. Papa en mama waren zo lief om Eline mee te nemen dus kon ik afscheid nemen van iedereen in één keer.
Nou, dat had ik dus liever niet gedaan. Pfoe. Zo makkelijk mijn grote zus eind januari doei heeft gezegd, zo moeilijk ging het nu. Tranen met tuiten van beide kanten en als je dan toch een echt papa's kindje bent moet je die ook even bijna laten huilen.. (HA! En hij maar grapjes maken dattie me niet mist)

Toen ik op m'n kamer was heb ik me even totaal op het opruimen gestort. Bah bah bah. Wat een drama vond ik het. Gelukkig fleurden de lieve woorden van Milou en Mary me weer wat op en kon ik weer lachen.
Na het opruimen heb ik met Mary een stuk gelopen en 's avonds heeft ze heerlijk voor me gekookt! Dankjewel lieverd!

Maandag hebben we een paasbrunch gehad met zeven mensen die nog in Korallen waren. Heerlijk genoten van Nederlandse delicatessen zoals paasbrood, suikerbrood en natuurlijk de matzes!
En probeer dan maar eens duidelijk uit te leggen wat dat gekke rondje is in het paasbrood en waarom iedereen dat over zijn brood smeert.. Ja, we hebben er maar amandelenpasta van gemaakt. Dat was de makkelijkste manier om het uit te leggen.

Dinsdag was het weer tijd om naar school te gaan! Een top drama les van Merete en een gastles van Angèle Geerts over de inzet van drama en kunst, met voorbeelden over de inzet van deze dingen bij jonge azielszoekers. Gevluchte kindsoldaten.
Hierna waren we allemaal kapot. Maar we konden meteen weer door, de nieuwe koorrepetitie stond voor de deur!
Iedere keer als ik daar kom heb ik er meer zin in, we leren langzaamaan meer mensen kennen en beginnen er echt bij te horen!
25 april hebben we de eerste twee concerten, ik zal zorgen voor opnamen!

Woensdag hebben we een leuke muziekles gehad van Gitte, waarin we muziek hebben toegevoegd aan het sprookje van de nachtengaal. Dit maakt het sprookje meteen meer levendig. Er moest ook een nachtengaal zijn en op aandringen van mijn schatjes van klasgenoten heb ik die taak maar op me genomen. Hoera!

Donderdag hebben we weer een studiedag gehad en vrijdag zijn we begonnen met het voorbereiden van onze optredens op de internationale school!
Daar gaan we ook de komende week mee bezig en in de week daarna hebben we het optreden voor deze kinderen en voor een stel Nederlandse studenten! De vrijdag van die week komen die studenten iets met ons doen en daarbij is ook onze docent Eelco!
Dat zal wel een gezellige boel worden!

oh, ik zei aan het begin.. korte blog.. Niet gelukt dus!

De komende weken zal het hier wel weer rustig zijn, ik verwacht dat de volgende blog pas komt na het optreden!
Tegen die tijd gaan we ook beginnen met het maken van ons tweede verslag en dan alweer de afsluiting van de module.

Ik ben nog steeds heerlijk aan het genieten al komt er zo nu en dan wel de kriebel boven dat ik Nederland ook wel mis.
Gelukkig heb ik iets om naar uit te kijken, want over exact een maandje zit ik hier met twee van mijn allerbeste vriendinnen!

Nu maar gauw slapen, vanaf morgen begint weer een drukke week!

Tot snel!
meget kærlighed fra Danmark!

  • 13 April 2015 - 07:47

    Jet:

    Hoi Lianne,
    Wij zijn weer helemaal op de hoogte hoor, leuk!
    Bllijf er lekker van genieten en dat die tranen je hoog zaten ... ach meid, daar hebben we nu allemaal last van als we dit lezen ;) Zo begrijpelijk.

    Fijne dag, Jet Xx

  • 13 April 2015 - 22:31

    Jan Hultink:

    Dag Lianne,
    Hartelijke groeten uit Nederland. Goed om je verhaal te lezen. Het zal niet altijd meevallen ver van huis, maar het is vast de moeite waard, deze ervaring! Succes, maar vooral veel plezier gewenst!

  • 14 April 2015 - 11:23

    Eline:

    Topper!

    Als ik dit zo terug lees wil ik zo graag weer terug! Ik heb zo ontzettend genoten van de dagen in Denemarken! Ik heb het super naar mn zin gehad!
    Echt super tof om mn vriendinnetje even weer te zien en leuke dingen te ondernemen samen!

    Geniet van je laatste weken & ik zie je weer in Nederland!

    Tot skypse!

    Liefs xx


  • 01 Mei 2015 - 11:27

    Renate:

    Heej meid,

    (late reactie op deze blog)
    wat fijn dat je even met je liefhebbenden samen in Denemarken kon zijn!
    En de volgende bezoekers staan alweer bijna voor de deur lees ik... ;)
    Je volgende blog zal vast snel online komen, ik ben benieuwd hoe de concerten/optredens zijn verlopen. Als ik het goed heb dan kom je over 1,5 maand ongeveer weer terug... Nu heb je misschien heimwee naar NL en de mensen, maar als je weer in NL zit is het weer andersom ;) dus geniet nog maar even goed van de tijd die je daar hebt!

    Tot horens,

    groetjes Renate

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Denemarken, Roskilde

Lianne

Actief sinds 26 Jan. 2015
Verslag gelezen: 280
Totaal aantal bezoekers 6589

Voorgaande reizen:

31 Januari 2015 - 20 Juni 2015

Denemarken

Landen bezocht: